vrijdag 27 juli 2012

Van Corning naar de Falls

Zo dan nu het verhaal van Canada. Want de Falls moet je zien vanuit Niagara. Onze trip van Corning naar de Falls hebben we weer over de Interstates gedaan. Lake Erie gezien. Wat een boel water. Het Gardameer verbleekt bij de omvang van dit meer. Aan de grens een drukte van belang. Lange wachtrij om de VS te verlaten en om Canada in te komen. Toen we aan de beurt waren de gebruikelijke vragen van waar binnen gekomen en hoelang blijf je. Een Nederlands paspoort had de man natuurlijk wel gezien. Maar toen we blij reageerden dat we een stempel van Canada kregen moest hij wel lachen en reageerde hij dat hij nog nooit zo'n vreugde om een stempel had meegemaakt. Wij natuurlijk uitleggen dat we zo konden aantonen dat we in Canada geweest waren.
Dan ons hotel. Want we hadden het geboekt als hotel maar het bleek een B&B te zijn. Het werd gerunt door een ouder echtpaar dat uit Duitsland bleek te komen. Wij hadden het gekozen omdat het op loopafstand van de Falls lag en omdat men gratis fietsen had om zo te omgeving te zien. Helaas de fietsen waren er maar 3 dus toch lopen en met de auto. De B&B had 2 kleine kamers voor ons met niet zo goede bedden dus slecht slapen en warm. Maar goed de prijs was gelijk aan een hotel dus Booking.com beoordeling volgt nog. Ze deden wel hun best om het ons naar de zin te maken. Nog een ander echtpaar gesproken uit Nederland die 4 weken door de USA trokken en daar de 2 dagen mee aan de ontbijttafel gezeten en ervaringen uitgewisseld.
Al in de avond naar de Falls gelopen. Op zo'n kilometer van ons af.
De Falls zelf zijn indrukwekkend. We hebben de avond alleen de Falls van de straat gezien en naar de mogelijkheden geinformeerd om de Maid in de Mist te doen en Behind de Falls. Toen het donker werd gingen de lichten achter de waterval aan. Dat is toch ook wel een erg mooi gezicht. Moet wat stroom kosten maar verderop staat de centrale die stroom opwekt uit de Falls. Die stroomopwekking doet men al vanaf het begin van de 19de eeuw.
De volgende ochtend weer naar de Falls gelopen. Daar had ik nog een leuke ontmoeting met een vrachtwagenchauffeur die net aan het uitladen was. Hij stond daar met een Hino met neus en EPA10 uitvoering. Heel herkenbaar, de installatie die voor de schone uitlaatgassen zorgt.
Een mooie auto om te zien en een geduchte concurrent, onze DAF LF die hier als Peterbilt en Kenworth verkocht worden. Dus ik foto's maken en er ook onder gekropen met toestemming van de chauffeur. Mocht zelfs even in de cabine zitten. Ziet er niet Europees uit maar wel mooi.
Ok genoeg gewerk dat doen we later in de week nog een keer. Terug naar de Falls. Natuurlijk hebben we de boot genomen naar de Maid of the Mist. Een geweldige ervaring waarbij de boot tot op een meter of 20 op volle kracht vooruit blijft liggen onder de waterval. En dan het geweld van het water zo dichtbij te kunnen zien.
De hele ervaring kost een paar dollars (20 pp) maar het is echt het geld waard. De heel tocht duurt een half uur waarbij je ruim de gelegenheid krijgt om nat te worden van de Falls en natuurlijk foto's te maken. Indrukwekkend, jazeker.
Na de tocht van een half uur weer terug aan de kant en verder de Falls van bovenaf gezien. Omdat het toch een best lang stuk lopen is ook tijd genomen om uit te rusten in het gras in de schaduw. Het is dan grappig om te zien hoe snel mensen je voorbeeld volgen. Voor de rust nog wel even kaartjes gekocht voor Behind the Falls. Ook een ervaring die je niet mag overslaan. Je gaat met de lift naar beneden en mag dan vrij rondlopen door de gangen achter de Falls waarin men 2 kijkgaten heeft gemaakt. Nu dan hoor je echt het geweld van het water voorbij komen. Je staat dan op 2 meter achter het water.
En natuurlijk kun je op een uitkijkplaats bijna naast de Falls staan. Als je een nieuwe ringtoon zoekt. Ik heb geluidsopname gemaakt van dit geweld. Ook deze ervaring moet je niet overslaan. Je moet wel een tijdslot ticket kopen en wachten tot het tijd wordt maar tijdens het wachten hoef je je bij de Falls niet te vervelen. 's Avonds zijn we met de auto naar Niagara on the Lake gereden en natuurlijk langs de Floral Clock gegaan voor foto's. Het was er zelfs toen nog redelijk druk met bezoekers. Maar het is gelukt om een paar mooie foto's te maken van de kids voor de clock.
In dit plaatsje dat duidelijk van toerisme leeft hebben we de Lake van dichtbij gezien.
Het waaide behoorlijk maar dat kon de dames er niet van weerhouden te poseren on the rocks. Bij dit uitkijk punt was ook een gedenkteken van de oorlog tussen de USA en Canada van 200 jaar geleden. Daarom was er ook nog een oud fort te zien in deze plaats. Men had wat grensconflicten toen en de VS was een keer langs gekomen en had het fort bezet. Maar de Canadezen hadden ze weer verjaagd. Lekker belangrijk om daar 200 jaar later nog een monument aan te wijden. In dit stadje hebben we na het shoppen waarbij ik weer een leuk schaakspel zag gegeten in een Bistro. Tessa koos voor de spareribs. Nu toen dat bord kwam lag me daar toch een berg op dat ik dacht daar komt ze niet doorheen. Wij weten nu waarom de mensen hier zo dik zijn.
Maar Tessa heeft zich goed geweerd en bijna alles gegeten. Het was dan ook ribs van pork en niet van lam. Dus makkelijker eetbaar en lekker zoals ik zelf ook heb geproefd. Terug naar het hotel bleek alles afgesloten door de politie. Ons B&B lag vlakbij de uitloop van de Falls op nog geen 250 meter. Na de muur gaat het direct ver naar beneden zoals een man ontdekte die er overheen sprong toen de politie hem de achterna zat. Gelijk de halve wijk afgesloten. Maar met hulp van de locals konden we toch ons B&B weer vinden. Morgen meer als we van de Falls naar Pittsburg gaan waar ik nog een Peterbilt dealer heb bezocht.